elen

Καλώς ήρθατε στο dirfys.gr, ένα site στο οποίο μπορείτε να βρείτε σχεδόν τα πάντα σχετικά με την περιοχή της Δίρφυς. Σκοπός μας είναι να δείξουμε και να αναδείξουμε τις ομορφιές της περιοχής σε όσους δεν την έχουν επισκεφτεί, να προσφέρουμε χρήσιμες πληροφορίες στους κατοίκους της και να φέρουμε πιο κοντά τους απανταχού Δίρφυους.

Καλή περιήγηση

 

                                                                                                                          

Να εξομολογηθείς με ειλικρίνεια γιατί θα φανερωθούν μία μέρα όλα στην άλλη ζωή ...
Διαβάστε περισσότερα...
Νέο πρόγραμμα για 20.000 προσλήψεις ανέργων έχει στα σκαριά ο ΟΑΕΔ. Το πρόγραμμα ...
Διαβάστε περισσότερα...
Την προσοχή σας φίλοι των θεραπευτικών και αιθέριων έλαιων, αυτό είναι για σας! ...
Διαβάστε περισσότερα...
Πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία έρχονται στο φως σχετικά με τις ενέργειες των ...
Διαβάστε περισσότερα...
«Περί μέτρων ασφαλείας του κοινωνικού καθεστώτος και προστασίας των ...
Διαβάστε περισσότερα...
    Μια από τις πιο συχνές λέξεις που χρησιμοποιούμε καθημερινά είναι το ...
Διαβάστε περισσότερα...
Το περιοδικό National Geographic προσπαθεί να δώσει τις δικές του απαντήσεις για το ...
Διαβάστε περισσότερα...
Στο πλαίσιο των στοχευμένων δράσεών του για την ενημέρωση του κοινού σε θέματα ...
Διαβάστε περισσότερα...
Άρχισε σήμερα και λήγει στις 8 Αυγούστου η προθεσμία υποβολής αιτήσεων στο ΑΣΕΠ ...
Διαβάστε περισσότερα...
Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης σαν σήμερα το 1828 μίλησε για “νενέκους” και είπε το ...
Διαβάστε περισσότερα...
Prev Next

bai tv1

           B.A.I. TV

Ημερολόγιο Εκδηλώσεων

Καμία εκδήλωση
A+ R A-

 

 

Του ταξιάρχη Μπεληγιάννη

Οι καλικάντζαροι είναι μαυριδεροί, τριχωτοί, με ουρά και μακριά χέρια. Ζουν στα έγκατα της γης και με ένα μεγάλο πριόνι αγωνίζονται να κόψουν τον τεράστιο ...

 Στην ενότητα αυτή, μια από τις πιο ενδιαφέρουσες του ιστολογίου μας, θα παραθέσουμε σειρά φωτογραφιών από τη ζωή των χωριανών μας τα παλιά χρόνια.

Αλέκος Μαστρογιάννης, η γυναίκα του Μαρία ...

Η μεγαλύτερη χιονόπτωση των τελευταίων ετών στη Στενή φέτος!  Λάτρεις του χιονιού κάνουν ελέυθερο σκι....

 

Ορειβατικό ...

΄Το ρεματάκι στην Πάνω Στενή , από μία φωτογραφία του 1932 , όπως αναρτήθηκε πρόσφατα από φίλους στο fb.
Η φωτογραφία τραβήχτηκε από την Δεξαμενή στο Αλωνάκι και από τα σπίτια που στέκουν ακόμη ...

 

Κάθε τόπος είχε τα δικά του μαγειρέματα. Συνήθως, το «καλό» φαγητό ήταν το χοιρινό, καμιά φορά και το κοτόπουλο, πάντως στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι το χοιρινό κρέας είχε... δεσπόζουσα ...

Από τον μήνα Νοέμβριο αρχίζει το μάζεμα της ελιάς. Μια δουλειά που στη Στενή τουλάχιστον έπρεπε να τελειώσει γρήγορα προτού ξεκινήσουν οι βροχές και τα χιόνια του χειμώνα. Ψηλές ελιές οι Στενιώτικες ...

Η ελιά 


Από την αρχαιότητα η καλιέργεια της ελιάς ήταν η πιο διαδεδομένη καλλιέργεια δένδρου στην χώρα μας. Ιερό δένδρο από τότε που η θεά Αθηνά την φύτεψε στην Ακρόπολη , αρχέγονο σύμβολο ...

 


Απ΄ τις παραμονές αρχίζουν οι προετοιμασίες για την καθαριότητα και τον στολισμό του σπιτιού.
Απ΄ τη Χαλκίδα καταφθάνουν τα «Γυμνασιόπαιδα» αλλά και πολλοί ξενιτεμένοι σε άλλες περιοχές της ...

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΜΕ ΚΑΛΙΚΑΤΖΑΡΟΥΣ
ΡΕΤΡΟ
Ορειβατικό Σκι στη Στενή Ευβοίας 8/1/2017
ΣΤΕΝΗ 1932
Το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι
ΤΟ ΜΑΖΕΜΑ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ
ΤΑ ΛΙΟΤΡΙΒΙΑ
Τα Χριστούγεννα στη Στενή Ευβοίας και στη γύρω περιοχή, στα παλιά χρόνια της αθωότητας και της νοσταλγίας.

Οικονομία

Δεν είναι μόνο ο ΕΝΦΙΑ, κύριος και συμπληρωματικός. Είναι άλλοι δεκαεννέα φόροι ...
Διαβάστε περισσότερα...

Παράξενα

Τι αποκαλύπτουν Γέροντες του Άθωνα… Οπωσδήποτε πολλοί εκ των αναγνωστών του ...
Διαβάστε περισσότερα...

Κοινωνία

Η προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων χορήγησης του κοινωνικού μερίσματος λήγει ...
Διαβάστε περισσότερα...

Πολιτική


Με αιχμηρό τρόπο επέλεξε ο Αρκάς να σχολιάσει την επικοινωνιακή τακτική της ...
Διαβάστε περισσότερα...

Περιβάλλον

Ο ποταμός Νέστος είναι το φυσικό όριο μεταξύ Μακεδονίας και Θράκης. Πηγάζει από ...
Διαβάστε περισσότερα...

Απόψεις

Δείτε δύο συγκλονιστικές επιθανάτιες εμπειρίες! Όταν επέστρεψαν στη ζωή, μετά ...
Διαβάστε περισσότερα...

ΤΑ ΑΜΠΕΛΙΑ ΚΑΙ Ο ΤΡΥΓΟΣ

Οι Στενιώτες τα αμπέλια τους τα φύτευαν σε περιοχές που τα χώματα ήταν «τραγανά», που δεν κρατούσαν δηλαδή νερό, δεν ήτανε «βαρκά» κατά τη συνηθισμένη έκφραση.

Τέτοιες περιοχές που ανταποκρίνονταν κάπως σ’ αυτές τις προδιαγραφές ήταν η περιοχή, όπου βρίσκονται οι τοποθεσίες Αι-Γιώργης, Λιβάδι, Μουρές, Καλουρκό (Καλογερικό), στου Μπακαρώζου, στις ρίζες κ.α.

Το φύτεμα του αμπελιού γίνεται από τα μέσα του Μάρτη, μέχρι τα μέσα του Απρίλη.

Απ’ το Φλεβάρη, που γίνεται το κλάδεμα, μαζεύουν κληματόβεργες από καινούρια αμπέλια και από καλές ποικιλίες σταφυλιών, τις οποίες παραχώνουν στη γη όλες μαζί για να διατηρηθούν και να είναι έτοιμες για το φύτεμα.

trigos

 

Στο μεταξύ ετοιμάζουν τον αμπελότοπο με πολλά οργώματα και καθάρισμα απ’ την αγριάδα, τις πέτρες κ.α.

Το μέρος που θα επιλέξουν να φυτέψουν το αμπέλι δεν πρέπει να κρατά υγρασία ή αν τελικά δεν μπορούν να βρουν τέτοιο μέρος, προχωρούν σε διάφορες προετοιμασίες με αυλάκια και άλλους τρόπους ώστε να φεύγει το νερό της βροχής και να μη «στερνιάζει».

Το φύτεμα γίνεται με την «τριβέλα», που είναι ένα σιδερένιο λοστάρι με ξύλινη λαβή, με το οποίο ανοίγουν βαθιές τρύπες και φυτεύουν τις κληματόβεργες.

Το νέο αμπέλι λέγεται φτειά (φυτεία) και κρατάει τούτο το όνομα για τέσσερα-πέντε χρόνια, μέχρι δηλαδή να δώσει την πρώτη του καλή παραγωγή.

Το κλάδεμα γίνεται άλλοτε πρώιμο, στο τέλος του φθινοπώρου και άλλοτε όψιμο, στο τέλος του χειμώνα. Αφήνουν σε κάθε κλήμα δύο και τρία «κεφαλάρια» (καλές βέργες).

Το κλάδεμα είναι τέχνη. Πρέπει να είναι γλυκό το κόψιμο και να μην αφήνει υπολείμματα, γιατί ξεραίνεται το κλήμα. Στα παλιά αμπέλια, αφήνουν μεγάλες και γερές κληματόβεργες, τις καταβολάδες, για να μπολιάσουν το αμπέλι, όπου τα κλήματα έχουν γεράσει. Έτσι το αμπέλι ξανανεώνεται σιγά - σιγά.

Το σκάψιμο του αμπελιού γίνεται με τσαπιά και ποτέ με αλέτρι, όσοι προσπαθούσαν να χρησιμοποιούσαν αλέτρι δημιουργούσαν καταστροφές στα κλήματα.

Όταν η εργατιά μπαίνει στον «έργο», αρχίζει για πρώτος ο καλύτερος σκαφτιάς, ο πιο πεπειραμένος, παίρνοντας μια σειρά κλήματα για να τα σκάψει ως την άκρη. Η σειρά αυτή είναι ο «έργος». Προχωρώντας και σκάβοντας κοντά στη ρίζα του κλήματος, δημιουργεί ανάμεσα στα κλήματα ένα σωρό από χώμα, την «αράδα». Όταν ο πρώτος σκαφτιάς προχωρήσει τρία ή τέσσερα κλήματα, μπαίνει ο δεύτερος σκαφτιάς στον επόμενο έργο, φτιάχνοντας «αράδα» και ούτω καθεξής.

Όταν ο πρώτος φτάσει στην άκρη, ξεκουράζεται, ώσπου να φτάσει ο δεύτερος, οπότε μπαίνει στον επόμενο «έργο» για να φτιάξει νέα αράδα.

Το σκάψιμο είναι πολύ κουραστικό και προπαντός όταν δεν «αποδίνει»,(αποδίδει), είτε γιατί είναι ξερό και σκληρό το χώμα, είτε γιατί είναι πολύ υγρό και βαρύ. Μερικοί που δεν τα έχουν σε εκτίμηση τα αμπέλια τους, επειδή δεν αποδίδουν, αντί για σκάψιμο, κάνουν το σκαλοσκάψιμο (σκάψιμο χωρίς αράδα), το οποίο βεβαίως γίνεται μετά τα τέσσερα-πέντε χρόνια.

Μια απ’ την κούραση της τέτοιας εργασίας και μια απ’ τη μεγάλη Μαρτιάτικη μέρα, οι γεωργοί δεν αγαπούν αυτή την εργασία, τους φαίνεται πικρό ποτήρι, γι’ αυτό φροντίζουν να....το γλυκαίνουν, με αρκετό κρασί.

Σκάψιμο αμπελιού χωρίς κρασί είναι ντροπή.

klatheftiri

Κλαδευτήρι αμπελιού.

Το Μάη, μετά το άνοιγμα των αμπελιών, γίνεται το σκάλισμα (δισκάφισμα). Τούτο είναι εύκολο και γρήγορο. Δεν κάνουν παρά να χτυπούν δυο-τρεις τσαπιές απ’ το σωρό του χώματος που είχε δημιουργηθεί ανάμεσα στα κλήματα από το σκάψιμο, που σκορπάει εύκολα, για να στρώσει το χώμα και να σκεπαστούν οι ρίζες που είχαν ξεχωθεί με το σκάψιμο. Με το σκάλισμα (δισκάφισμα) εξαφανίζονται και τα χόρτα που είχαν φυτρώσει μετά το σκάψιμο.

Ακολουθεί το πρώτο θειάφισμα, όταν σκάνε τα μπουμπούκια, αργότερα το ξεφύλλισμα, που γίνεται συνήθως από γυναίκες, έπειτα το κορφολόγημα, συνήθως από νέες κοπέλες, ξανά θειάφισμα, όταν γινόντουσαν οι πρώτες ρώγες, προς το τέλος Ιουνίου, των Αγίων Αποστόλων και τα διάφορα ραντίσματα ανάλογα με τον καιρό.

Του Προφήτη Ηλία (Τ’ Άι-Λιά) φαίνονται οι πρώτες γινομένες ρώγες σταφυλιών.

«Παρδάλωσαν» τα σταφύλια. Ειδοποιούν οι περαστικοί απ’ τ’ αμπέλια.

Ακολουθούν οι πρώτες λεηλασίες απ’ τα παιδιά.

Στις 15-20 Αυγούστου, κόβονται τα πρώτα σταφύλια για φάγωμα.

Τόσο τις άλλες μέρες, όσο όμως και κυρίως την Κυριακή, που τα ζώα είναι ελεύθερα και δεν γίνονται γεωργικές δουλειές, οι κοπέλες του χωριού, παίρνουν το μουλάρι τους, κρεμούν στο σαμάρι το καλάθι τους και πηγαίνουν στ’ αμπέλι για σταφύλια, πρωί-πρωί. Επιστρέφοντας στο χωριό απ’ τ’ αμπέλι, έχει σχολάσει και η εκκλησία και οι δρόμοι είναι γεμάτοι κόσμο. Οι κοπελιές λοιπόν, όλο και θα τους φιλέψουν ροϊδίτια και μαυριά σταφύλια,ή και «κουντούρες» που ήταν τα άσπρα σταφύλια, το οποίο έβγαζε πολύ μούστο, αλλά δεν είχαν πολλούς «βαθμούς», όπως είχαν τα ροϊδίτια και τα μαυριά.

 

Τόχουν σε καλό να μοιράσουν λίγα σταφύλια στο δρόμο, γι’ αυτό βάζουν τα διαλεχτά στο πάνω μέρος του κοφινιού και τα σκεπάζουν με κληματόφυλλα, έτσι, που βγαίνουν εύκολα, χωρίς να ξεπεζέψουν.

Μερικές φορές, κανένας νεαρός που θέλει να πιάσει κουβέντα με μια κοπέλα γυρεύοντας σταφύλι, την παθαίνει άσχημα σαν τύχει εκείνη να μη θέλει. Ζόρικα χτυπάει η κοπέλα με τα πόδια το μουλάρι και του πετάει κατάμουτρα: «δεν τα 'χου για τα μούτρα σ’»! κι επιδεικτικά πιο πέρα προσφέρει σε άλλον σταφύλι. Ο νεαρός μας τότε το.... φυσάει και δεν κρυώνει. Ωστόσο συμπληρώνει: «πού θα μ’ πας; Απ’τ’στρούγκαμ, θα πιράσεις». Έτσι ανάβουνε τα αίματα και αν το ενδιαφέρον του νεαρού είναι μεγάλο και διακαές, ενεργοποιούμε και τον... .συμπέθερο.

Ο Τρύγος

Να η δουλειά με την πολλή χαρά, που ξεπερνάει και τα αλώνια.

 Η μυρωδιά του κρασιού που δεν έγινε ακόμα, φαίνεται ότι φέρνει το μεθύσι πρόωρα. Όλοι είναι κεφάτοι.

Λίγες μέρες πριν απ' τον τρύγο, ετοιμάζονται τα βαρέλια, τα πατητήρια και οι κάδες.

Η κάδη ήταν ένα τεράστιο βαρέλι ύψους πάνω από δύο μέτρα και διάμετρο γύρω στο ένα με ενάμισι μέτρο. Από κάτω έχει ένα πάτο και στο πλάι κάνουλα, ενώ στη μέση του και λίγο παραπάνω είχε κι άλλο πάτο. Στον επάνω πάτο έβαζαν τα σταφύλια και τα πατούσαν, ενώ ο μούστος χυνόταν στο κάτω διαμέρισμα της κάδης, όπου άφηναν το μούστο για λίγες μέρες για να «πάρει χρώμα»

Προς το τέλος του Σεπτέμβρη όλο το χωριό ξεχύνεται στα αμπέλια για τον τρύγο.

Μικροί, μεγάλοι, άντρες, γυναίκες, όλοι τρυγούν, ενώ άλλοι κουβαλούν τα σταφύλια στο χωριό με τα μουλάρια και τα γαϊδούρια, μέσα σε μεγάλες κόφες, τα «ταρπιά».

Μπροστά, στο στόμιο του πατητηριού που βγαίνει ο μούστος βάζουν σπαράγγια ή σπάρτα για να κρατιούνται τα τσίπουρα και να μην πέφτουν μαζί με το μούστο.

Ο πατητής, με τα παντελόνια σηκωμένα πάνω από το γόνατο, βγάζει καμιά φορά, ανάμεσα στο τραγούδι του ή τα χοντροκομμένα αστεία του και από κανένα «αχ !», όταν τον τσιμπούν οι μέλισσες που βουίζουν γύρω του. Ωστόσο δεν τις φοβάται.

Πίνει μια κούπα μούστο και του περνάει. Κρασί τότε δεν υπάρχει, λίγες οικογένειες μπορεί να έχουν λίγο περσινό κρασί.

Σαν τελειώσει ο τρύγος φεύγουν οι δραγάτες και τα αμπέλια είναι ελεύθερα. Κανείς δεν τα θυμάται, μόνο πρόβατα και γίδια που βόσκουν τα χόρτα.

stiftis
Στίφτης.

 

Έπειτα από κανένα μήνα περίπου που δεν υπάρχει σταφύλι στο χωριό και έχουν σωθεί ακόμα και τα κρεμαστά από τις κληματαριές τα οποία τα προστάτευαν από τις σφίγγες σκεπάζοντας τα με σακούλες, δίχτυα κ.λ.π. για να παραμείνουν φαγώσιμα κάποιες μέρες παραπάνω, τα παιδιά κάνουν τη δεύτερη έφοδο τους στα αμπέλια, για να γευτούν τα μικρά άγουρα σταφυλάκια που είχαν περιφρονηθεί όχι μόνο από τον τρύγο, αλλά και από το μάζεμα των κουδουνιών που γίνεται μετά τον τρύγο επειδή είναι μικρά τσαμπάκια και δεν «φτουράνε» στο μάζεμα.

Το μούστο θα τον βάλουνε στα βαρέλια για να βράσει, τόσες μέρες, ώσπου να πάψει η βράση. Έπειτα θα σφραγίσουν τα βαρέλια και θα τα ανοίξουν στις σαράντα μέρες από τον «τύλο» (σφήνα στρογγυλή σε τρύπα στο βαρέλι ψηλά).

Από το μούστο έφτιαχναν όλα τα σπίτια την απαραίτητη μουσταλευριά, τη μουστόπιτα, τα σουτζούκια, το πετιμέζι κ.α.

Το κρασί της παραγωγής τους ήταν για την οικογένεια. Όλα σχεδόν τα σπίτια είχαν το κρασί τους για τον περισσότερο χρόνο. Λίγα ήταν τα σπίτια που έκαναν περισσότερο κρασί το οποίο το πουλούσαν στους άλλους αν τους σωνόταν πρόωρα.

Τέλος, το κρασί ήταν το πρόχειρο δώρο στους συγγενείς, γνωστούς και φίλους που έμεναν στην πρωτεύουσα ή αλλού.

 

Γιάννης Γιαννούκος

laografikastenis.blogspot.gr

Ξενώνας "Νακαράκη"

Μουσικό Πανδοχείο

xenonas

ΨΥΓΕΙΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

cafe1743 steni logo oval2

ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ

Ανακοινώσεις

ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΠΕΖΟΠΟΡΙΑ

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΠΕΖΟΠΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ


Οι πορείες που οργανώνονται από την ομάδα μας απευθύνονται σε κάθε ενδιαφερόμενο.
Το μόνο που χρειάζεται για κάθε συμμετοχή είναι όρεξη, σωστά παπούτσια, κατάλληλη ενδυμασία ( ανάλογα με την εποχή και τον καιρό), νεράκι κ ίσως κάτι ελαφρύ για μασούλημα (καθένας φροντίζει για τον εαυτό του).
Όποιος δεν έχει μεταφορικό επικοινωνεί με την ομάδα. Η μεταφορά μας στα σημεία συνάντησης και έπειτα στην αφετηρία της πεζοπορίας γίνεται από Ι.Χ., ο αριθμός των οποίων καθορίζεται από τη συμμετοχή και την αναγκαιότητα. Αυτοκίνητα ξεκινάνε από Χαλκίδα, Αρτάκη και Στενή.
Είμαστε ερασιτέχνες, λάτρεις των όμορφων διαδρομών και των ξεχωριστών τοπίων. Αυτό σημαίνει ότι για να συμμετάσχει κανείς στις βόλτες μας δεν χρειάζονται δεξιότητες, φοβερές αντοχές ή εμπειρία ανάλογα βέβαια και με τον βαθμό δυσκολίας της κάθε διαδρομής.
Δεν υπάρχει αριθμητικός περιορισμός όσον αφορά στις συμμετοχές. Μπορεί να έρθει όποιος το επιθυμεί και να φέρει και την παρέα του. Ελάτε να γνωριστούμε!
Μόνη και βασική προϋπόθεση: η αγάπη και ο σεβασμός για τον περιβάλλον.

 

https://www.facebook.com/groups/298771773841121/?ref=bookmarks

manitariadirfys

Στενή Δίρφυος

embed google map embedgooglemap.net

ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΓΙΑ ΣΤΕΝΗ

Εισάγετε τη διέυθυνση σας και βρείτε την καλύτερη διαδρομή για εσάς!