elen

Καλώς ήρθατε στο dirfys.gr, ένα site στο οποίο μπορείτε να βρείτε σχεδόν τα πάντα σχετικά με την περιοχή της Δίρφυς. Σκοπός μας είναι να δείξουμε και να αναδείξουμε τις ομορφιές της περιοχής σε όσους δεν την έχουν επισκεφτεί, να προσφέρουμε χρήσιμες πληροφορίες στους κατοίκους της και να φέρουμε πιο κοντά τους απανταχού Δίρφυους.

Καλή περιήγηση

 

                                                                                                                          

Mέχρι περίπου τον 10ο αιώνα όταν ο Ιερέας έλεγε «τας θύρας τας θύρας εν σοφία ...
Διαβάστε περισσότερα...
Σε μια απόφαση-σταθμό, που φέρνει έναν αέρα από... Μεσαίωνα στην Γηραιά Ήπειρο, ...
Διαβάστε περισσότερα...
  Κυβερνοπόλεμος φαίνεται να έχει ξεσπάσει μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, με ...
Διαβάστε περισσότερα...
Ασθενής σεισμική δόνηση μεγέθους 3,8 Ρίχτερ σημειώθηκε 11 χιλιόμετρα δυτικά της ...
Διαβάστε περισσότερα...
Μεταφορά 850 θέσεων κοινωφελούς εργασίας για το πρόγραμμα του υπουργείου υγείας ...
Διαβάστε περισσότερα...
Μία ακόμη περίοδος νηστείας είναι και η λεγόμενη νηστεία των Αγίων Αποστόλων, η ...
Διαβάστε περισσότερα...
Τα κινητά και ασύρματα τηλέφωνα, τα ασύρματα δίκτυα και οι ηλεκτρικές συσκευές ...
Διαβάστε περισσότερα...
Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι τιμές στην αγορά ακινήτων έχουν πέσει κατακόρυφα. ...
Διαβάστε περισσότερα...
Οι εμπειρογνώμονες σε θέματα διατροφής διστάζουν να καλέσουν οποιαδήποτε τροφή ...
Διαβάστε περισσότερα...
Prev Next

bai tv1

           B.A.I. TV

joomla menu problem

Ημερολόγιο Εκδηλώσεων

Καμία εκδήλωση
A+ R A-

Όσοι ασχολούνται με την κτηνοτροφία λέγονται τσοπάνηδες. Με το ίδιο όμως όνομα λένε και τον ψυχογιό που τυχόν έχουν για να φυλάει τα πρόβατα ή τα γίδια. Αν αυτός είναι σε πολύ νεαρή ηλικία τον λένε ...

Από τα παλιά χρόνια η μελισσοκομία, υπήρχε σαν απασχόληση, με μικρή παραγωγή πάντα στη Στενή. Δεν μπορούσε να χαρακτηριστεί επάγγελμα, λόγω του μικρού αριθμού των μελισσιών. Καπνιστήρι. ...

Το μάζεμα της ελιάς στη Στενή άρχιζε το Νοέμβριο, όμως από πριν πήγαιναν και συνέλεγαν την «χαμάδα» ελιές που είχαν πέσει από το δέντρο λόγω ωρίμανσης ή από τον αέρα.

Ακόμα νωρίτερα πήγαιναν και ...

Οι Στενιώτες τα αμπέλια τους τα φύτευαν σε περιοχές που τα χώματα ήταν «τραγανά», που δεν κρατούσαν δηλαδή νερό, δεν ήτανε «βαρκά» κατά τη συνηθισμένη έκφραση.

Τέτοιες περιοχές που ανταποκρίνονταν ...

Μόλις τέλειωνε ο θερισμός άρχιζε το αλώνισμα. Τοποθετούσαν τα δεμάτια σε στρογγυλό σχήμα, με ένα αφαλό (κενό) στη μέση, για να ανοίξουν τους κύκλους που έκαναν τα ζώα και να μην ζαλίζονται. Κάποιοι ...

Ανάλογα με το μορφωτικό επίπεδο ενός λαού είναι και οι δοξασίες, οι προλήψεις και τα έθιμα, που επικρατούν κατά τη γέννηση, όπως γίνεται και για τις άλλες δύο στιγμές της ανθρώπινης ζωής, τον γάμο ...
  Ο θερισμός ξεκίναγε περί τα μέσα με τέλη Ιουνίου. Η δουλειά αρχίζει τα χαράματα κάθε μέρα και τελειώνει αργά το βράδυ. Το θερισμό τον έχουν αναλάβει οι γυναίκες, ενώ οι άντρες θα δέσουν και ...

Οι εργασίες ξεκινούσαν από τον Οκτώβριο, που γινόταν το όργωμα και η σπορά, για τη φάβα, τις φακές, το βίκο και τη ρόβη, καθώς και της σίκαλης (βρίζας) που χρησιμοποιούσαν τις ίνες της για να ...

ΟΙ ΤΣΟΠΑΝΗΔΕΣ ΚΑΙ Η ΖΩΗ ΤΟΥΣ
ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ
ΤΟ ΜΑΖΕΜΑ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ
ΤΑ ΑΜΠΕΛΙΑ ΚΑΙ Ο ΤΡΥΓΟΣ
ΑΛΩΝΙΣΜΟΣ
Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΣΤΗ ΣΤΕΝΗ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΧΡΟΝΙΑ
ΘΕΡΙΣΜΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ ΟΣΠΡΙΑ ΚΑΙ ΖΩΟΤΡΟΦΕΣ

Οικονομία

Νέο ρεκόρ κατασχέσεων κατέρριψε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων τον Απρίλιο, ...
Διαβάστε περισσότερα...

Παράξενα

Επιστήμονες ανακάλυψαν μια -όχι σπάνια- γονιδιακή παραλλαγή που αποτελεί το ...
Διαβάστε περισσότερα...

Κοινωνία

Εγκρίθηκε η μεταφορά πίστωσης, ύψους 49.786.353,81 ευρώ, προκειμένου να προχωρήσει η ...
Διαβάστε περισσότερα...

Πολιτική


Ολοκληρώθηκε πριν από λίγα λεπτά η ευρεία σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, υπό τον ...
Διαβάστε περισσότερα...

Περιβάλλον

Από αυτούς οι 10 μοιάζουν με τη Γη Την ύπαρξη 219 νέων πλανητών εκτός του ηλιακού ...
Διαβάστε περισσότερα...

Απόψεις

Το φτερό που δεν άντεξε να φορτωθεί η καμήλα, μια διδακτική ιστορία για τον πόνο ...
Διαβάστε περισσότερα...

ΤΑ ΑΜΠΕΛΙΑ ΚΑΙ Ο ΤΡΥΓΟΣ

Οι Στενιώτες τα αμπέλια τους τα φύτευαν σε περιοχές που τα χώματα ήταν «τραγανά», που δεν κρατούσαν δηλαδή νερό, δεν ήτανε «βαρκά» κατά τη συνηθισμένη έκφραση.

Τέτοιες περιοχές που ανταποκρίνονταν κάπως σ’ αυτές τις προδιαγραφές ήταν η περιοχή, όπου βρίσκονται οι τοποθεσίες Αι-Γιώργης, Λιβάδι, Μουρές, Καλουρκό (Καλογερικό), στου Μπακαρώζου, στις ρίζες κ.α.

Το φύτεμα του αμπελιού γίνεται από τα μέσα του Μάρτη, μέχρι τα μέσα του Απρίλη.

Απ’ το Φλεβάρη, που γίνεται το κλάδεμα, μαζεύουν κληματόβεργες από καινούρια αμπέλια και από καλές ποικιλίες σταφυλιών, τις οποίες παραχώνουν στη γη όλες μαζί για να διατηρηθούν και να είναι έτοιμες για το φύτεμα.

trigos

 

Στο μεταξύ ετοιμάζουν τον αμπελότοπο με πολλά οργώματα και καθάρισμα απ’ την αγριάδα, τις πέτρες κ.α.

Το μέρος που θα επιλέξουν να φυτέψουν το αμπέλι δεν πρέπει να κρατά υγρασία ή αν τελικά δεν μπορούν να βρουν τέτοιο μέρος, προχωρούν σε διάφορες προετοιμασίες με αυλάκια και άλλους τρόπους ώστε να φεύγει το νερό της βροχής και να μη «στερνιάζει».

Το φύτεμα γίνεται με την «τριβέλα», που είναι ένα σιδερένιο λοστάρι με ξύλινη λαβή, με το οποίο ανοίγουν βαθιές τρύπες και φυτεύουν τις κληματόβεργες.

Το νέο αμπέλι λέγεται φτειά (φυτεία) και κρατάει τούτο το όνομα για τέσσερα-πέντε χρόνια, μέχρι δηλαδή να δώσει την πρώτη του καλή παραγωγή.

Το κλάδεμα γίνεται άλλοτε πρώιμο, στο τέλος του φθινοπώρου και άλλοτε όψιμο, στο τέλος του χειμώνα. Αφήνουν σε κάθε κλήμα δύο και τρία «κεφαλάρια» (καλές βέργες).

Το κλάδεμα είναι τέχνη. Πρέπει να είναι γλυκό το κόψιμο και να μην αφήνει υπολείμματα, γιατί ξεραίνεται το κλήμα. Στα παλιά αμπέλια, αφήνουν μεγάλες και γερές κληματόβεργες, τις καταβολάδες, για να μπολιάσουν το αμπέλι, όπου τα κλήματα έχουν γεράσει. Έτσι το αμπέλι ξανανεώνεται σιγά - σιγά.

Το σκάψιμο του αμπελιού γίνεται με τσαπιά και ποτέ με αλέτρι, όσοι προσπαθούσαν να χρησιμοποιούσαν αλέτρι δημιουργούσαν καταστροφές στα κλήματα.

Όταν η εργατιά μπαίνει στον «έργο», αρχίζει για πρώτος ο καλύτερος σκαφτιάς, ο πιο πεπειραμένος, παίρνοντας μια σειρά κλήματα για να τα σκάψει ως την άκρη. Η σειρά αυτή είναι ο «έργος». Προχωρώντας και σκάβοντας κοντά στη ρίζα του κλήματος, δημιουργεί ανάμεσα στα κλήματα ένα σωρό από χώμα, την «αράδα». Όταν ο πρώτος σκαφτιάς προχωρήσει τρία ή τέσσερα κλήματα, μπαίνει ο δεύτερος σκαφτιάς στον επόμενο έργο, φτιάχνοντας «αράδα» και ούτω καθεξής.

Όταν ο πρώτος φτάσει στην άκρη, ξεκουράζεται, ώσπου να φτάσει ο δεύτερος, οπότε μπαίνει στον επόμενο «έργο» για να φτιάξει νέα αράδα.

Το σκάψιμο είναι πολύ κουραστικό και προπαντός όταν δεν «αποδίνει»,(αποδίδει), είτε γιατί είναι ξερό και σκληρό το χώμα, είτε γιατί είναι πολύ υγρό και βαρύ. Μερικοί που δεν τα έχουν σε εκτίμηση τα αμπέλια τους, επειδή δεν αποδίδουν, αντί για σκάψιμο, κάνουν το σκαλοσκάψιμο (σκάψιμο χωρίς αράδα), το οποίο βεβαίως γίνεται μετά τα τέσσερα-πέντε χρόνια.

Μια απ’ την κούραση της τέτοιας εργασίας και μια απ’ τη μεγάλη Μαρτιάτικη μέρα, οι γεωργοί δεν αγαπούν αυτή την εργασία, τους φαίνεται πικρό ποτήρι, γι’ αυτό φροντίζουν να....το γλυκαίνουν, με αρκετό κρασί.

Σκάψιμο αμπελιού χωρίς κρασί είναι ντροπή.

klatheftiri

Κλαδευτήρι αμπελιού.

Το Μάη, μετά το άνοιγμα των αμπελιών, γίνεται το σκάλισμα (δισκάφισμα). Τούτο είναι εύκολο και γρήγορο. Δεν κάνουν παρά να χτυπούν δυο-τρεις τσαπιές απ’ το σωρό του χώματος που είχε δημιουργηθεί ανάμεσα στα κλήματα από το σκάψιμο, που σκορπάει εύκολα, για να στρώσει το χώμα και να σκεπαστούν οι ρίζες που είχαν ξεχωθεί με το σκάψιμο. Με το σκάλισμα (δισκάφισμα) εξαφανίζονται και τα χόρτα που είχαν φυτρώσει μετά το σκάψιμο.

Ακολουθεί το πρώτο θειάφισμα, όταν σκάνε τα μπουμπούκια, αργότερα το ξεφύλλισμα, που γίνεται συνήθως από γυναίκες, έπειτα το κορφολόγημα, συνήθως από νέες κοπέλες, ξανά θειάφισμα, όταν γινόντουσαν οι πρώτες ρώγες, προς το τέλος Ιουνίου, των Αγίων Αποστόλων και τα διάφορα ραντίσματα ανάλογα με τον καιρό.

Του Προφήτη Ηλία (Τ’ Άι-Λιά) φαίνονται οι πρώτες γινομένες ρώγες σταφυλιών.

«Παρδάλωσαν» τα σταφύλια. Ειδοποιούν οι περαστικοί απ’ τ’ αμπέλια.

Ακολουθούν οι πρώτες λεηλασίες απ’ τα παιδιά.

Στις 15-20 Αυγούστου, κόβονται τα πρώτα σταφύλια για φάγωμα.

Τόσο τις άλλες μέρες, όσο όμως και κυρίως την Κυριακή, που τα ζώα είναι ελεύθερα και δεν γίνονται γεωργικές δουλειές, οι κοπέλες του χωριού, παίρνουν το μουλάρι τους, κρεμούν στο σαμάρι το καλάθι τους και πηγαίνουν στ’ αμπέλι για σταφύλια, πρωί-πρωί. Επιστρέφοντας στο χωριό απ’ τ’ αμπέλι, έχει σχολάσει και η εκκλησία και οι δρόμοι είναι γεμάτοι κόσμο. Οι κοπελιές λοιπόν, όλο και θα τους φιλέψουν ροϊδίτια και μαυριά σταφύλια,ή και «κουντούρες» που ήταν τα άσπρα σταφύλια, το οποίο έβγαζε πολύ μούστο, αλλά δεν είχαν πολλούς «βαθμούς», όπως είχαν τα ροϊδίτια και τα μαυριά.

 

Τόχουν σε καλό να μοιράσουν λίγα σταφύλια στο δρόμο, γι’ αυτό βάζουν τα διαλεχτά στο πάνω μέρος του κοφινιού και τα σκεπάζουν με κληματόφυλλα, έτσι, που βγαίνουν εύκολα, χωρίς να ξεπεζέψουν.

Μερικές φορές, κανένας νεαρός που θέλει να πιάσει κουβέντα με μια κοπέλα γυρεύοντας σταφύλι, την παθαίνει άσχημα σαν τύχει εκείνη να μη θέλει. Ζόρικα χτυπάει η κοπέλα με τα πόδια το μουλάρι και του πετάει κατάμουτρα: «δεν τα 'χου για τα μούτρα σ’»! κι επιδεικτικά πιο πέρα προσφέρει σε άλλον σταφύλι. Ο νεαρός μας τότε το.... φυσάει και δεν κρυώνει. Ωστόσο συμπληρώνει: «πού θα μ’ πας; Απ’τ’στρούγκαμ, θα πιράσεις». Έτσι ανάβουνε τα αίματα και αν το ενδιαφέρον του νεαρού είναι μεγάλο και διακαές, ενεργοποιούμε και τον... .συμπέθερο.

Ο Τρύγος

Να η δουλειά με την πολλή χαρά, που ξεπερνάει και τα αλώνια.

 Η μυρωδιά του κρασιού που δεν έγινε ακόμα, φαίνεται ότι φέρνει το μεθύσι πρόωρα. Όλοι είναι κεφάτοι.

Λίγες μέρες πριν απ' τον τρύγο, ετοιμάζονται τα βαρέλια, τα πατητήρια και οι κάδες.

Η κάδη ήταν ένα τεράστιο βαρέλι ύψους πάνω από δύο μέτρα και διάμετρο γύρω στο ένα με ενάμισι μέτρο. Από κάτω έχει ένα πάτο και στο πλάι κάνουλα, ενώ στη μέση του και λίγο παραπάνω είχε κι άλλο πάτο. Στον επάνω πάτο έβαζαν τα σταφύλια και τα πατούσαν, ενώ ο μούστος χυνόταν στο κάτω διαμέρισμα της κάδης, όπου άφηναν το μούστο για λίγες μέρες για να «πάρει χρώμα»

Προς το τέλος του Σεπτέμβρη όλο το χωριό ξεχύνεται στα αμπέλια για τον τρύγο.

Μικροί, μεγάλοι, άντρες, γυναίκες, όλοι τρυγούν, ενώ άλλοι κουβαλούν τα σταφύλια στο χωριό με τα μουλάρια και τα γαϊδούρια, μέσα σε μεγάλες κόφες, τα «ταρπιά».

Μπροστά, στο στόμιο του πατητηριού που βγαίνει ο μούστος βάζουν σπαράγγια ή σπάρτα για να κρατιούνται τα τσίπουρα και να μην πέφτουν μαζί με το μούστο.

Ο πατητής, με τα παντελόνια σηκωμένα πάνω από το γόνατο, βγάζει καμιά φορά, ανάμεσα στο τραγούδι του ή τα χοντροκομμένα αστεία του και από κανένα «αχ !», όταν τον τσιμπούν οι μέλισσες που βουίζουν γύρω του. Ωστόσο δεν τις φοβάται.

Πίνει μια κούπα μούστο και του περνάει. Κρασί τότε δεν υπάρχει, λίγες οικογένειες μπορεί να έχουν λίγο περσινό κρασί.

Σαν τελειώσει ο τρύγος φεύγουν οι δραγάτες και τα αμπέλια είναι ελεύθερα. Κανείς δεν τα θυμάται, μόνο πρόβατα και γίδια που βόσκουν τα χόρτα.

stiftis
Στίφτης.

 

Έπειτα από κανένα μήνα περίπου που δεν υπάρχει σταφύλι στο χωριό και έχουν σωθεί ακόμα και τα κρεμαστά από τις κληματαριές τα οποία τα προστάτευαν από τις σφίγγες σκεπάζοντας τα με σακούλες, δίχτυα κ.λ.π. για να παραμείνουν φαγώσιμα κάποιες μέρες παραπάνω, τα παιδιά κάνουν τη δεύτερη έφοδο τους στα αμπέλια, για να γευτούν τα μικρά άγουρα σταφυλάκια που είχαν περιφρονηθεί όχι μόνο από τον τρύγο, αλλά και από το μάζεμα των κουδουνιών που γίνεται μετά τον τρύγο επειδή είναι μικρά τσαμπάκια και δεν «φτουράνε» στο μάζεμα.

Το μούστο θα τον βάλουνε στα βαρέλια για να βράσει, τόσες μέρες, ώσπου να πάψει η βράση. Έπειτα θα σφραγίσουν τα βαρέλια και θα τα ανοίξουν στις σαράντα μέρες από τον «τύλο» (σφήνα στρογγυλή σε τρύπα στο βαρέλι ψηλά).

Από το μούστο έφτιαχναν όλα τα σπίτια την απαραίτητη μουσταλευριά, τη μουστόπιτα, τα σουτζούκια, το πετιμέζι κ.α.

Το κρασί της παραγωγής τους ήταν για την οικογένεια. Όλα σχεδόν τα σπίτια είχαν το κρασί τους για τον περισσότερο χρόνο. Λίγα ήταν τα σπίτια που έκαναν περισσότερο κρασί το οποίο το πουλούσαν στους άλλους αν τους σωνόταν πρόωρα.

Τέλος, το κρασί ήταν το πρόχειρο δώρο στους συγγενείς, γνωστούς και φίλους που έμεναν στην πρωτεύουσα ή αλλού.

 

Γιάννης Γιαννούκος

laografikastenis.blogspot.gr

Ξενώνας "Νακαράκη"

Μουσικό Πανδοχείο

xenonas

ΨΥΓΕΙΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

cafe1743 steni logo oval2

ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ

Ανακοινώσεις

ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΠΕΖΟΠΟΡΙΑ

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΠΕΖΟΠΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ


Οι πορείες που οργανώνονται από την ομάδα μας απευθύνονται σε κάθε ενδιαφερόμενο.
Το μόνο που χρειάζεται για κάθε συμμετοχή είναι όρεξη, σωστά παπούτσια, κατάλληλη ενδυμασία ( ανάλογα με την εποχή και τον καιρό), νεράκι κ ίσως κάτι ελαφρύ για μασούλημα (καθένας φροντίζει για τον εαυτό του).
Όποιος δεν έχει μεταφορικό επικοινωνεί με την ομάδα. Η μεταφορά μας στα σημεία συνάντησης και έπειτα στην αφετηρία της πεζοπορίας γίνεται από Ι.Χ., ο αριθμός των οποίων καθορίζεται από τη συμμετοχή και την αναγκαιότητα. Αυτοκίνητα ξεκινάνε από Χαλκίδα, Αρτάκη και Στενή.
Είμαστε ερασιτέχνες, λάτρεις των όμορφων διαδρομών και των ξεχωριστών τοπίων. Αυτό σημαίνει ότι για να συμμετάσχει κανείς στις βόλτες μας δεν χρειάζονται δεξιότητες, φοβερές αντοχές ή εμπειρία ανάλογα βέβαια και με τον βαθμό δυσκολίας της κάθε διαδρομής.
Δεν υπάρχει αριθμητικός περιορισμός όσον αφορά στις συμμετοχές. Μπορεί να έρθει όποιος το επιθυμεί και να φέρει και την παρέα του. Ελάτε να γνωριστούμε!
Μόνη και βασική προϋπόθεση: η αγάπη και ο σεβασμός για τον περιβάλλον.

 

https://www.facebook.com/groups/298771773841121/?ref=bookmarks

Φυσιολατρικός Ορειβατικός Σύλλογος

19146230 1466826550105351 1441261778205209581 n

manitariadirfys

Στενή Δίρφυος

embed google map embedgooglemap.net

ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΓΙΑ ΣΤΕΝΗ

Εισάγετε τη διέυθυνση σας και βρείτε την καλύτερη διαδρομή για εσάς!