Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την απόλαυση του dirfys.gr. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας

Παρασκευή, 03 Απριλίου 2020
  • >
  • >
  • >
  • >
Στενή
Ένα από τα διασημότερα χειμερινά θέρετρα της Ελλάδας
Χιλιαδού
Η Χιλιαδού είναι μια άγριας ομορφιάς παραλία
Ο Βράχος
Ένα πολύ αξιόλογο αναρριχητικό πεδίο
Καταφύγιο
Το καταφύγιο 'Μ. Νικολάου' βρίσκεται στη θέση 'Λειρί' στην Δίρφη
Μονή Ερίων
Η εκκλησία είναι μονομερίτικη, κτισμένη δηλαδή σε μια μέρα

Καλώς ήρθατε στο dirfys.gr, ένα site στο οποίο μπορείτε να βρείτε σχεδόν τα πάντα σχετικά με την περιοχή της Δίρφυς. Σκοπός μας είναι να δείξουμε και να αναδείξουμε τις ομορφιές της περιοχής σε όσους δεν την έχουν επισκεφτεί, να προσφέρουμε χρήσιμες πληροφορίες στους κατοίκους της και να φέρουμε πιο κοντά τους απανταχού Δίρφυους.

Καλή περιήγηση

 

                                                                                                                          

ΚΑΜΠΙΑ  ΕΥΒΟΙΑΣ

ΚΑΜΠΙΑ ΕΥΒΟΙΑΣ

Ένα από τα ωραιότερα χωριά της Εύβοιας, με πολλά γραφικά σπίτια. Τα Καμπιά απέχουν 32χλμ. από τη Χαλκίδα και έχουν 250 κατοίκους, οι οποίοι ασχολούνται με γεωργικές και κτηνοτροφικές εργασίες. Επισκεπτόμενοι το χωριό, μπορείτε να ψωνίσετε νόστιμα κτηνοτροφικά και γεωργικά προϊόντα. Ονομαστή είναι η...

Ο Βυζαντινός Ναός της Παλαιοπαναγιάς...

Ο Βυζαντινός Ναός της Παλαιοπαναγιάς...

Ένα από τα σημαντικότερα μνημεία με πολυτάραχη ιστορία που εντοπίζονται στην περιοχή της Δίρφυς είναι ο ναός της Παλαιοπαναγιάς, στην ευρύτερη περιοχή της Στενής, σε απόμερο φυσικό τοπίο. Ανήκει στον τύπο του σταυρεπίστεγου ναού, δημιούργημα του 13ου αιώνα, την περίοδο δηλαδή της Λατινοκρατίας στην...

Ναός Πέτρου και Παύλου Βούνων

Ναός Πέτρου και Παύλου Βούνων

Η εγκάρσια καμάρα είναι ελαφρά, οξυκόρυφος, ο νάρθηκας ήταν κεραμοσκεπής, ενώ, σήμερα η καμάρα αυτή έχει καταπέσει. Πρέπει να είναι των ίδιων χρόνων με τον Ναό Μεταμορφώσεως. Και αυτός ο Ναός, είναι Βυζαντινής εποχής. Οι εξωτερικές διαστάσεις του παλιού ακέραιου Ναού, κατά την Ευβοϊκή Εγκυκλοπαίδεια,...

Πιες νερό από τη «Βρύση του Γι...

Πιες νερό από τη «Βρύση του Γι...

Πάρε το αμάξι σου και φύγε τώρα για τη Στενή Ευβοίας. Τον απόλυτο προορισμό για κάθε εποχή. Πανέμορφο φυσικό περιβάλλον, ένα από τα πιο όμορφα ελληνικά βουνά, ένα γραφικό και υπέροχο χωριό και μία αλλιώτικη παραλία. Βόλτα ως τη «Βρύση του Γιατρού» μια πηγή σε υπέροχο φυσικό περιβάλλον Θες τρεχούμενα...

Η χιονοφωλιά της Δίρφυος

Η χιονοφωλιά της Δίρφυος

Η Ανω Στενή χτίστηκε στα τέλη του 18ου αιώνα και βρίσκεται στις παρυφές της Δίρφυος Με τις πρόσφατες κακοκαιρίες το χιόνι έφτασε στην πόρτα μας! Οπως όμως συχνά συμβαίνει, ο νοτιάς που ακολούθησε και ο λαμπερός αττικός ήλιος πήρε μαζί του τον λευκό παγωμένο επισκέπτη. Αν δεν χορτάσατε ακόμα χιονισμένα...

ΑΠΟΨΕΙΣ

Πώς οι πανδημίες αλλάζουν τον χάρτη - Η προοπτική της παγκόσμιας οικονομίας μετά τον κορωνοϊό

Οι πανδημίες επηρεάζουν βαθύτατα τις οικονομίες. Αυτό είναι αναπόφευκτο και αναμφισβήτητο. Τα διασυνδεδεμένα δίκτυα εμπορίου και οι διασυνδεδεμένες πόλεις έκαναν τις κοινωνίες πλουσιότερες, αλλά και πιο ευάλωτες. Χωρίς τη «διευκόλυνση» αεροπλάνων, τρένων και αυτοκινήτων και της ενσωματωμένης παγκόσμιας οικονομίας του σήμερα ο ιός δεν θα έφτανε τόσο μακριά, τόσο γρήγορα και με τέτοια «δυναμική».
Οι τραγικές απώλειες ανθρώπων αυξάνονται καθημερινά. Και οι οικονομικές συνέπειες του κορωνοϊού, όμως, θα είναι πολύ διαφορετικές από αυτές που προκάλεσαν οι πανδημίες του παρελθόντος, οι οποίες χτύπησαν πληθυσμούς πολύ φτωχότερους από σήμερα και με συγκριτικά ελάχιστες γνώσεις για ιούς και βακτήρια.

grip
Ο συνολικός απολογισμός του κορωνοϊού, ύστερα από ένα τέτοιο πρωτοφανές χειρόφρενο της παγκόσμιας οικονομίας, εκτιμάται ότι θα είναι σε τελείως διαφορετική κλίμακα από αυτόν της Ισπανικής Γρίπης ή του Μαύρου Θανάτου. Αλλά, ακόμα κι έτσι, οι καταστροφές του παρελθόντος μάς δίνουν ενδείξεις για το πώς πρόκειται να αλλάξει η παγκόσμια οικονομία ως αποτέλεσμα του κορωνοϊού.

Μαύρος Θάνατος και Ισπανική Γρίπη
Αν και το ανθρώπινο κόστος μιας πανδημίας είναι φρικτό, οι συνέπειες στην οικονομία μακροπρόθεσμα δεν είναι πάντοτε μη αναστρέψιμες. Σε κάποιες περιπτώσεις, μάλιστα, μεγάλες πανδημίες δημιούργησαν τη δική τους οικονομική δυναμική και ένα διαφορετικό οικονομικό τοπίο για την «επόμενη μέρα».
Ο Μαύρος Θάνατος αφάνισε από το ένα τρίτο έως τα δύο τρίτα του πληθυσμού της Ευρώπης. Μετά το τέλος του, όμως, υπήρχαν περισσότερες καλλιεργήσιμες εκτάσεις για να δουλέψουν οι αγρότες. Η έλλειψη εργατικών χεριών, αφού δεν υπήρχαν πια τόσοι εργάτες, αύξησε τη διαπραγματευτική δύναμη όσων εργατών απέμειναν ζωντανοί από την πανδημία απέναντι στους ιδιοκτήτες γης κι έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο στην κατάρρευση της φεουδαρχικής οικονομίας. 


Τα πραγματικά εισοδήματα των Ευρωπαίων εργατών ανέβηκαν ξαφνικά μετά την πανδημία, που χτύπησε την Ευρώπη από το 1347 μέχρι το 1351. Στις προβιομηχανικές εποχές τα υψηλότερα εισοδήματα συνήθως οδηγούσαν σε ταχύτερη αύξηση του πληθυσμού, η οποία με τη σειρά της κατέληγε να πιέζει και να σπρώχνει προς τα κάτω τα εισοδήματα πίσω στο επίπεδο της στοιχειώδους διαβίωσης. Εν ολίγοις, όσο περισσότερα παιδιά γεννούσαν τόσο τα διαθέσιμα εισοδήματά τους έφταναν μόνο για τα στοιχειώδη.


Όμως, σε κάποια μέρη της Ευρώπης αυτός ο κανόνας δεν επαληθεύτηκε μετά την υποχώρηση της πανδημίας. Το Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης και το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας εκτιμούν ότι τα υψηλά εισοδήματα που ήρθαν ως απότοκο της επιδημίας πανώλης οδήγησαν σε περισσότερες δαπάνες για μεταποιημένα αγαθά, τα οποία παράγονταν στις πόλεις. Κάτι που με τη σειρά του «έσπρωξε» σε μεγαλύτερα ποσοστά αστικοποίησης. 
Η φριχτή πανούκλα ουσιαστικά ήταν αυτή που ώθησε μεγάλα κομμάτια της Ευρώπης προς την εξής – αναγκαστική – αλλαγή: Να εξελιχθεί από ένα περιβάλλον χαμηλών μισθών με αγροτικό προσανατολισμό προς τη δημιουργία μιας εμπορικής και αργότερα βιομηχανικής οικονομίας.


Κάτι παρόμοιο συνέβη και μετά την Ισπανική Γρίπη, η οποία σκότωσε από 20 έως 100 εκατομμύρια ανθρώπους – ανάλογα με τις εκτιμήσεις – από το 1918 έως το 1920. Οι εξειδικευμένοι οικονομολόγοι Ελίζαμπεθ Μπρέινερντ και Μαρκ Ζίγκλερ ισχυρίζονται ότι οι αμερικανικές πολιτείες που χτυπήθηκαν σκληρότερα από την ασθένεια αναπτύχθηκαν γρηγορότερα μετά το τέλος της επιδημίας σημειώνοντας ταχύτερους ρυθμούς.
Αφού οι ερευνητές μελέτησαν μια πληθώρα οικονομικών και δημογραφικών παραγόντων βρήκαν ότι ένας επιπλέον θάνατος ανά χίλιους ανθρώπους συνδεόταν με μια άνοδο στη μέση ετήσια αύξηση του πραγματικού εισοδήματος ανά άτομο μέσα στην επόμενη δεκαετία κατά τουλάχιστον 0,15 ποσοστιαίες μονάδες. 


Αν και – ας ελπίσουμε – ο τραγικός απολογισμός σε ανθρώπινες ζωές όταν τελειώσει η πανδημία του Covid-19 δεν αναμένεται να είναι τόσο υψηλός όσο της Ισπανικής Γρίπης, ώστε να αυξήσει τους μισθούς, μπορεί ωστόσο να αναγκάσει τις εταιρείες να ασπαστούν νέες τεχνολογίες ώστε να μπορούν να λειτουργούν ακόμα και με άδεια γραφεία ή άδειες αποθήκες. Κι αυτές οι αλλαγές πιθανότατα, σύμφωνα με τους οικονομικούς αναλυτές, θα έχουν αποτελέσματα διαρκείας στην ανάπτυξη και την παραγωγικότητα.

Οι αρνητικές συνέπειες
Αυτό, όμως, που παρατηρείται πιο συχνά είναι ότι οι οικονομικές συνέπειες μιας πανδημίας είναι αναμφίβολα αρνητικές. Κατ’ αρχάς οι εμπορικές διασυνδέσεις που προκαλούν τη διασπορά ενός ιού μπορεί να ξηλωθούν λόγω των αποτελεσμάτων της πανδημίας. 
Στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία το εμπόριο είχε φτάσει σε τέτοια ένταση, ώστε ανέβασε τα εισοδήματα σε επίπεδα που δεν επιτεύχθηκαν ξανά παρά μια χιλιετία ύστερα από τότε. Όμως, ήταν αυτά ακριβώς τα δίκτυα και οι διαδρομές του που διευκόλυναν την εξάπλωση της αρρώστιας. Η ρωμαϊκή οικονομία υπέστη ένα καίριο χτύπημα στα τέλη του 2ου αιώνα μ.Χ., όταν μια επιδημία ευλογιάς ρήμαξε την αυτοκρατορία. 


Έναν αιώνα μετά, μια πανδημία, που θεωρείται πως ήταν αιμορραγικός πυρετός, άδειασε πολλές μεγάλες πόλεις της εποχής και οδήγησε σε μια απότομη και κατακόρυφη ύφεση της οικονομικής δραστηριότητας. 
Αυτό οι ειδικοί το μετρούν με τον αριθμό των ναυαγίων, την πιο αξιόπιστη απόδειξη για τους όγκους του εμπορίου της εποχής, αλλά και με τα επίπεδα της μόλυνσης από μόλυβδο, η οποία προκαλούνταν από εξορυκτικές δραστηριότητες. Το μειωμένο εμπόριο τροφοδότησε έναν κύκλο μείωσης των εισοδημάτων και αποδυνάμωσης των δυνατοτήτων του κράτους. Από αυτόν τον φαύλο κύκλο η δυτική αυτοκρατορία δεν ανάρρωσε επί της ουσίας ποτέ. 


Σήμερα ο κορωνοϊός χτυπάει σε αυτό που θεωρείται ως η τελική φάση μιας μακράς περιόδου ταχείας παγκόσμιας ολοκλήρωσης σε όλα τα επίπεδα. Αυτή η τελική φάση απειλείται και από τον ανταγωνισμό μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων, που αναμένεται ότι θα αναπτυχθεί κυρίως την επόμενη μέρα της πανδημίας. 
Οι συνθήκες δεν είναι οι ίδιες με αυτές του παρελθόντος, ώστε να μπορεί να αποτιμηθεί με ακρίβεια τι μέλλει γενέσθαι. Ωστόσο το εμπόριο μπορεί εν τέλει να μην χτυπηθεί όσο τη δεκαετία του 1910. 
Παρά ταύτα είναι πολύ πιθανό ότι οι ιστορικοί θα αναγνωρίσουν την πανδημία του κορωνοϊού ως μια από τις – πολλές – συνέπειες της παγκοσμιοποίησης κι ενδεχομένως ότι τελικά αυτός ο ιός προκάλεσε μια νέα εποχή στο παγκόσμιο εμπόριο.

Διαχρονικά θύμα η Ιταλία
Οι πανδημίες, εξάλλου, συχνά – ιστορικά – καθορίζουν τις αλλαγές στις τύχες κάποιων περιοχών σε σχέση με άλλες. Έπαιξαν σημαντικό ρόλο στις αποκλίσεις που δημιουργήθηκαν και παγιώθηκαν μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών και στο πώς αναδύθηκαν κάποια εξ αυτών σε πλουσιότερα και ισχυρότερα. 
Σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο Bocconi του Μιλάνου, οι συνέπειες των πανδημιών διαφέρουν από το ένα μέρος της Ευρώπης στο άλλο. Για παράδειγμα η πανώλη σκότωσε το 10% του πληθυσμού στην Αγγλία και την Ουαλία, ενώ στην Ιταλία – που και τώρα πλήττεται περισσότερο από κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα – αφάνισε πάνω από το 40% των Ιταλών στη διάρκεια ενός αιώνα.

Καθώς ο πληθυσμός της Ιταλίας έμεινε στάσιμος και τα ποσοστά της αστικοποίησης καταβαραθρώθηκαν, η βορειοδυτική Ευρώπη συνέχισε να επωφελείται από την ανάπτυξη και την αστικοποίηση παρά την πανδημία πανώλης. Η δημοσιονομική ικανότητα των ιταλικών πόλεων υπέστη μεγάλο χτύπημα, το ίδιο και οι βιομηχανίες κλωστοϋφαντουργίας στη βόρεια Ιταλία. Έκτοτε η βόρεια και η νότια Ευρώπη μπήκαν σε τελείως διαφορετικές οικονομικές τροχιές. 
Στον πόλεμο εναντίον του κορωνοϊού οι μοίρες των χωρών είναι στο χέρι τους σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό απ’ ό,τι στο προβιομηχανικό παρελθόν. Οι κυβερνήσεις ξέρουν πολλά περισσότερα για το πώς γίνεται η διαχείριση μιας πανδημίας. 


Η Ιστορία, όμως, δείχνει το πώς οι πανδημίες ωθούν τις κοινωνίες προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση με καθοριστικό τρόπο. Δεν μπορούμε να ξέρουμε από τώρα ποιες θα είναι οι μακροχρόνιες επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού, αλλά είναι βέβαιο πως θα υπάρξουν και θα είναι σημαντικές. Πιθανότατα ο ιός θα είναι αυτός που θα καθορίσει την επόμενη μέρα, όταν πια η παγκόσμια οικονομία θα πάρει ξανά μπροστά μετρώντας τις πληγές της.

Οι διαφορές με το 2008
Η φύση του παγκόσμιου οικονομικού σοκ του κορωνοϊού είναι διαφορετική από αυτή του 2008. Η κρίση του 2008 προήλθε από το χρηματοπιστωτικό σύστημα, ενώ ο ιός είναι κυρίως ένας κίνδυνος υγείας που επεκτάθηκε λόγω της παγκόσμιας φύσης του εμπορίου. Οι αγορές συνήθως πανικοβάλλονται όταν υπάρχει αβεβαιότητα για το πώς θα είναι τα πράγματα σε 6 ή 12 μήνες, ακόμα κι αν στο παρόν όλα δείχνουν ήρεμα. 
Παράδειγμα αποτελούν οι τιμές των περιουσιακών στοιχείων, που άρχισαν να πέφτουν στις αρχές του 2008, πολύ νωρίτερα δηλαδή απ’ όταν άρχισαν να «σκάνε» τα στεγαστικά δάνεια υψηλού κινδύνου. Σήμερα η εικόνα είναι η αντίστροφη: δεν είναι ξεκάθαρο το τι θα συμβεί τις επόμενες λίγες εβδομάδες, αλλά οι αγορές θεωρούν ότι μέσα στο επόμενο εξάμηνο η απειλή θα έχει μετριαστεί.


Παρά ταύτα καμία εκτίμηση δεν μπορεί να είναι ασφαλής σ’ αυτό το τάιμινγκ και οι αγορές δεν πέφτουν πάντα μέσα στις προβλέψεις τους. Το ξέρουμε καλά από το 2008 αυτό. Ουδέποτε η σύγχρονη οικονομία, έτσι όπως είναι δομημένη μεταπολεμικά, βίωσε ένα τέτοιο σοκ απότομης παύσης όλων των δραστηριοτήτων σε παγκόσμια κλίμακα. 
Τα νερά ως προς το πώς θα πάρει ξανά μπροστά η παγκόσμια οικονομία είναι αχαρτογράφητα. Γι’ αυτό οι όποιοι συσχετισμοί με το κραχ του 2008 δεν ευσταθούν απαραίτητα. 
Ας μην ξεχνάμε ότι ουδείς μπορεί να γνωρίζει τη διάρκεια της παγκόσμιας καραντίνας λόγω του ιού, τον αριθμό των ανθρώπινων απωλειών και, εν τέλει, την αντοχή των κρατών σε υγειονομικό και οικονομικό επίπεδο σε μια ενδεχομένως παρατεταμένη πανδημία, καθώς μάλιστα η συνοχή της κοινωνίας θα δοκιμάζεται σε καθημερινή βάση. 


Δεν δοκιμάζονται μόνο τα υγειονομικά αντανακλαστικά και τα πολιτικά συστήματα όλων των κρατών. Το πρώτιστο είναι ότι δοκιμάζονται οι ίδιες οι κοινωνίες. Και οι αντοχές τους δεν είναι εύκολα μετρήσιμες σε τέτοια πρωτοφανή πίεση. Αναπόφευκτα όλα θα κριθούν από τη διάρκεια της πανδημίας και της παγκόσμιας καραντίνας. 
Η μεγαλύτερη και σίγουρη διαφορά, πάντως, είναι ότι στην οικονομική κρίση του 2008 οι κυβερνήσεις έσπευσαν να διοχετεύσουν χρήμα στο οικονομικό σύστημα με το να ρίχνουν κεφάλαιο στις τράπεζες. Σήμερα η πρόκληση φαίνεται πως είναι να ρίξουν το χρήμα στις επιχειρήσεις και στη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής.

 

Πηγή: topontiki.gr

Το υπαίθριο πάρτι των ηλιθίων που παίζουν με τις ζωές των άλλων

kafeteries 710x401

Καφετέριες, πλατείες, παιδικές χαρές και λοιπές εστίες συναθροίσεων γνώρισαν μεγάλες πιένες την Παρασκευή, όπως ήδη γνωρίζουμε όλοι.

Αρχή τριημέρου με ηλιοφάνεια, καλοδεχούμενος ο κορωνοϊός, κολλήσαμε άδεια στο ΣΚ, τα σχολεία έκλεισαν, ευκαιρία για τσάρκα υπό οποιαδήποτε μορφή σκέφτηκε ένα καταθλιπτικά μεγάλο ποσοστό Ελλήνων. Τι σημασία έχει αν στην Ιταλία βιώνουν μια κανονική εθνική τραγωδία με πάνω από 1000 νεκρούς μόνο το τελευταίο δεκαήμερο; Τι σημασία έχει αν οι εργαζόμενοι στα εκεί νοσοκομεία περιγράφουν με πολεμικούς όρους την απόλυτη κατάρρευση του συστήματος υγείας, καταφεύγοντας σε δραματικές εκκλήσεις συμμόρφωσης στην οδηγία «μένουμε σπίτι» για να μην θεριέψει και στις άλλες χώρες το κακό (που τους βρήκε);

Εδώ έχουμε ανάγκη να… ξεσκάσουμε από την πρώτη ημέρα λήψης των έκτακτων μέτρων, αδιαφορώντας για όλους και για όλα. Για τις ευπαθείς ομάδες που με μαθηματική βεβαιότητα θα πάρουμε στο λαιμό μας, για τους γιατρούς και νοσηλευτές που νομοτελειακά θα εμπλακούν σε μια άνιση μάχη, παλεύοντας σε αρκετές περιπτώσεις για την ίδια τη ζωή τους.

Ένα όργιο ανευθυνότητας σε περίοδο εθνικής δοκιμασίας. Το τελευταίο που θα δικαιούται να υποστηρίξει ο καθένας αύριο, μεθαύριο είναι ότι δεν ήξερε. Και το πρώτο που θα κάνει (αν διαθέτει έστω τσίπα ευθυκρισίας) να μετανιώσει που αντί για συνείδηση και συναίσθηση της κατάστασης είχε άχυρα στο κεφάλι του την ώρα που χρειαζόταν και η δική του συνεισφορά στην αποτελεσματική διαχείριση της κρίσης. Τότε όμως θα είναι αργά…

«Φύγετε από τις καταφετέριες, θα γίνουμε Ιταλία. Υπάρχει ένα τμήμα της κοινωνίας μας το οποίο κοιμάται κυριολεκτικά και πρέπει να ξυπνήσει», αναγκάστηκε να χτυπήσει του… κουφού την πόρτα ο δήμαρχος Λαρισαίων Απόστολος Καλογιάννης, το πρωί της Παρασκευής. Στη Σπάρτη πλήθος κόσμου βγήκε στους δρόμους για να φωτογραφήσει και να ζητήσει αυτόγραφο από τον «Λεωνίδα» λαμπαδηδρόμο Τζέραρντ Μπάτλερ, αναγκάζοντας την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή να ματαιώσει το υπόλοιπο πρόγραμμα της λαμπαδηδρομίας επί ελληνικού εδάφους, αντιλαμβανόμενη ότι δεν θα έπρεπε καν να το είχε ξεκινήσει.

Δεν τρέχει τίποτα παιδιά, συνεχίστε κανονικά το πρόγραμμά σας. Τα φουσκώνουν επιστήμονες και Μ.Μ.Ε., γρίπη είναι, θα περάσει. Άλλωστε δεν πλήττει τους νεότερους και υγιείς, γιατί να χαλάσετε εσείς τη ζαχαρένια σας;

Αυτό το τμήμα της κοινωνίας μας που παραμένει κοιμώμενο για λόγους που ποτέ δεν θα καταφέρει να εξηγήσει ούτε σε όσους ζημιώνει με τη στάση του (ούτε καν στον καθρέφτη του) σε λίγο καιρό, ίσως πρέπει εδώ και τώρα να ξυπνήσει με άλλο τρόπο. Με το «σοκ» μιας ανακοίνωσης για τον πραγματικό αριθμό κρουσμάτων στην Ελλάδα, καθότι είναι σαφές πια ότι υπάρχουν μιλούνια ανεγκέφαλοι που πιστεύουν ότι ο κίνδυνος παραμένει εκτός των πυλών και επειδή εμείς είμαστε πιο ωραίοι και πιο έξυπνοι από τους Ιταλούς δεν θα περάσει κιόλας εντός.

Στην πραγματικότητα η συμφορά είναι δίπλα μας. Μόνο τα 73 νέα κρούσματα της Παρασκευής και ο υπολογισμός των πραγματικών τέτοιων (που κάνει λόγο για τετραψήφιο νούμερο) έχουν φέρει ήδη στα όρια του το εθνικό σύστημα υγείας. Είναι να αναρωτιέσαι πια αν η ψυχραιμία που συστήνουν οι Αρχές είναι προτιμότερη από τον πανικό. Αν ο πανικός σημαίνει ότι άπαντες θα βγαίνουν από τα σπίτια τους μόνο για τα απολύτως απαραίτητα, η απάντηση είναι ξεκάθαρα «όχι».

Δυστυχώς, αν συνεχιστεί το υπαίθριο πάρτι ηλιθίων, κάποιοι θα συνειδητοποιήσουν πολύ αργά, πιθανότατα απελπιστικά αργά, ότι όταν έστελναν να ρωτήσουν για ποιον χτυπάει η καμπάνα, ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ τους είχε δώσει ήδη την απάντηση. Χτυπούσε ήδη και για αυτούς…

 

menshouse.gr

Πού χάνουν τη μάχη οι μεγάλες αλυσίδες από τα... ψιλικατζίδικα

Στο ενδεκάμηνο του 2019 οι πωλήσεις των σνακ διαμορφώθηκαν στη μικρή λιανική και στα σούπερ μάρκετ σε 442 εκατ. και 522 εκατ., αντιστοίχως, ενώ στα ροφήματα, τα αναψυκτικά και τα ποτά, οι πωλήσεις στα μίνι μάρκετ της γειτονιάς είναι μεγαλύτερες σε αξία από αυτές που γίνονται στα σούπερ μάρκετ: 394 εκατ. έναντι 360 εκατ. ευρώ.

gkat 26 0102 page 1 image 0001 thumb large

Διόλου μικρή δεν είναι τελικά η λεγόμενη μικρή λιανική –περίπτερα, μίνι μάρκετ, καταστήματα ψιλικών– καθώς τα στοιχεία δείχνουν ότι εκεί πραγματοποιείται το 40% του τζίρου των βασικών προϊόντων σούπερ μάρκετ. Το γεγονός, άλλωστε, ότι η διείσδυσή της παραμένει υψηλή στις αγοραστικές συνήθειες των ελληνικών νοικοκυριών, την καθιστά ελκυστική και για τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, πολλές εκ των οποίων έχουν ενσωματώσει στο δίκτυό τους τέτοιου τύπου καταστήματα, τα οποία λειτουργούν σχεδόν αποκλειστικά με τη μέθοδο της δικαιόχρησης (franchising).

Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI Hellas, στο ενδεκάμηνο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2019 οι πωλήσεις των 25 βασικότερων κατηγοριών προϊόντων πρώτης ανάγκης που έγιναν στο κανάλι της μικρής λιανικής διαμορφώθηκαν σε 1,06 δισ. ευρώ, αποτελώντας το 40% του συνολικού τζίρου αυτών των προϊόντων. Σε σύγκριση με το αντίστοιχο ενδεκάμηνο του 2018 έχουν χαθεί από τη μικρή λιανική, πάντα με βάση τον τζίρο στις 25 βασικές κατηγορίες, 8 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή τα σούπερ μάρκετ κέρδισαν 30 εκατ. ευρώ.

Σνακ, ροφήματα και γαλακτοκομικά αποτελούν το προνομιακό πεδίο για τη μικρή λιανική, με τον τζίρο που γίνεται σε αυτές τις κατηγορίες να μην απέχει πολύ από τον αντίστοιχο στα σούπερ μάρκετ. Στο ενδεκάμηνο του 2019 οι πωλήσεις των σνακ διαμορφώθηκαν στη μικρή λιανική και στα σούπερ μάρκετ σε 442 εκατ. και 522 εκατ., αντιστοίχως, ενώ στα ροφήματα, τα αναψυκτικά και τα ποτά, οι πωλήσεις στα μίνι μάρκετ της γειτονιάς είναι μεγαλύτερες σε αξία από αυτές που γίνονται στα σούπερ μάρκετ: 394 εκατ. έναντι 360 εκατ. ευρώ. Στα γαλακτοκομικά υπερέχουν με αρκετή απόσταση τα σούπερ μάρκετ έναντι των μικρών σημείων πώλησης, καθώς ο τζίρος διαμορφώνεται σε 581 και 192 εκατ. ευρώ, αντιστοίχως.

Βεβαίως, μία βασική αιτία πίσω από τον σχετικά υψηλό τζίρο της μικρής λιανικής είναι ότι τα καταστήματα που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία πωλούν ακριβότερα σε σύγκριση με το σούπερ μάρκετ, ειδικά στις πιο απομακρυσμένες περιοχές. Σε περίπτωση δε, που δεν αποτελούν συνεργάτες (franchisees) κάποιας μεγάλης αλυσίδας λιανικής δεν έχουν περιθώρια για την πραγματοποίηση προσφορών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, οι τιμές στα προϊόντα τα οποία κυρίως διακινούν τα μικρά σημεία πώλησης είναι κατά μέσον όρο 20% υψηλότερες από τις αντίστοιχες στα σούπερ μάρκετ. Ο άλλος, βεβαίως, λόγος είναι ο αριθμός των μικρών σημείων πώλησης, ο οποίος παραμένει μεγάλος, παρά το κλείσιμο αρκετών καταστημάτων τα τελευταία χρόνια. Για παράδειγμα, στην Αττική αναλογεί ένα σούπερ μάρκετ ανά 3.800 κατοίκους, ενώ ένα μικρό σημείο πώλησης ανά 360 κατοίκους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, o αριθμός των λεγόμενων «καταστημάτων ευκολίας» (μίνι μάρκετ, καταστήματα ψιλικών) το 2018 διαμορφώθηκε σε 8.036 έναντι 8.459 το 2015, ενώ το 2009 έφταναν τα 12.828. Σχεδόν στο ήμισυ έχει μειωθεί ο αριθμός των περιπτέρων στα χρόνια της κρίσης, καθώς από 8.669 το 2009 το 2018 έφτασαν να είναι 4.638. Μικρότερος σε σχέση με το 2009 είναι και ο αριθμός των σούπερ μάρκετ, όμως η μείωση είναι πολύ μικρότερη: το 2009 λειτουργούσαν 2.520 σούπερ μάρκετ, ενώ το 2018 2.462.

Δύο επιλογές έχουν, σύμφωνα με τους ειδικούς της αγοράς, τα μικρά σημεία πώλησης για να μην κλείσουν: είτε να αναζητήσουν καταφύγιο στην «αγκαλιά» μιας αλυσίδας σούπερ μάρκετ που έχει δίκτυο μικρών σημείων πώλησης με τα πλεονεκτήματα αλλά και τα μειονεκτήματα που έχει μία τέτοια συνεργασία, είτε να διαφοροποιηθούν από πλευράς παρεχόμενων υπηρεσιών και προϊόντων. Παραδοσιακά προϊόντα, παράδοση παραγγελιών κατ’ οίκον, αλλά και πώληση έτοιμων ροφημάτων ή ακόμη και γευμάτων, είναι μερικά από τα παραδείγματα του εξωτερικού.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

kathimerini.gr

Πού χάνουν τη μάχη οι μεγάλες αλυσίδες από τα... ψιλικατζίδικα

Στο ενδεκάμηνο του 2019 οι πωλήσεις των σνακ διαμορφώθηκαν στη μικρή λιανική και στα σούπερ μάρκετ σε 442 εκατ. και 522 εκατ., αντιστοίχως, ενώ στα ροφήματα, τα αναψυκτικά και τα ποτά, οι πωλήσεις στα μίνι μάρκετ της γειτονιάς είναι μεγαλύτερες σε αξία από αυτές που γίνονται στα σούπερ μάρκετ: 394 εκατ. έναντι 360 εκατ. ευρώ.

gkat 26 0102 page 1 image 0001 thumb large

Διόλου μικρή δεν είναι τελικά η λεγόμενη μικρή λιανική –περίπτερα, μίνι μάρκετ, καταστήματα ψιλικών– καθώς τα στοιχεία δείχνουν ότι εκεί πραγματοποιείται το 40% του τζίρου των βασικών προϊόντων σούπερ μάρκετ. Το γεγονός, άλλωστε, ότι η διείσδυσή της παραμένει υψηλή στις αγοραστικές συνήθειες των ελληνικών νοικοκυριών, την καθιστά ελκυστική και για τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, πολλές εκ των οποίων έχουν ενσωματώσει στο δίκτυό τους τέτοιου τύπου καταστήματα, τα οποία λειτουργούν σχεδόν αποκλειστικά με τη μέθοδο της δικαιόχρησης (franchising).

Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI Hellas, στο ενδεκάμηνο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2019 οι πωλήσεις των 25 βασικότερων κατηγοριών προϊόντων πρώτης ανάγκης που έγιναν στο κανάλι της μικρής λιανικής διαμορφώθηκαν σε 1,06 δισ. ευρώ, αποτελώντας το 40% του συνολικού τζίρου αυτών των προϊόντων. Σε σύγκριση με το αντίστοιχο ενδεκάμηνο του 2018 έχουν χαθεί από τη μικρή λιανική, πάντα με βάση τον τζίρο στις 25 βασικές κατηγορίες, 8 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή τα σούπερ μάρκετ κέρδισαν 30 εκατ. ευρώ.

Σνακ, ροφήματα και γαλακτοκομικά αποτελούν το προνομιακό πεδίο για τη μικρή λιανική, με τον τζίρο που γίνεται σε αυτές τις κατηγορίες να μην απέχει πολύ από τον αντίστοιχο στα σούπερ μάρκετ. Στο ενδεκάμηνο του 2019 οι πωλήσεις των σνακ διαμορφώθηκαν στη μικρή λιανική και στα σούπερ μάρκετ σε 442 εκατ. και 522 εκατ., αντιστοίχως, ενώ στα ροφήματα, τα αναψυκτικά και τα ποτά, οι πωλήσεις στα μίνι μάρκετ της γειτονιάς είναι μεγαλύτερες σε αξία από αυτές που γίνονται στα σούπερ μάρκετ: 394 εκατ. έναντι 360 εκατ. ευρώ. Στα γαλακτοκομικά υπερέχουν με αρκετή απόσταση τα σούπερ μάρκετ έναντι των μικρών σημείων πώλησης, καθώς ο τζίρος διαμορφώνεται σε 581 και 192 εκατ. ευρώ, αντιστοίχως.

Βεβαίως, μία βασική αιτία πίσω από τον σχετικά υψηλό τζίρο της μικρής λιανικής είναι ότι τα καταστήματα που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία πωλούν ακριβότερα σε σύγκριση με το σούπερ μάρκετ, ειδικά στις πιο απομακρυσμένες περιοχές. Σε περίπτωση δε, που δεν αποτελούν συνεργάτες (franchisees) κάποιας μεγάλης αλυσίδας λιανικής δεν έχουν περιθώρια για την πραγματοποίηση προσφορών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, οι τιμές στα προϊόντα τα οποία κυρίως διακινούν τα μικρά σημεία πώλησης είναι κατά μέσον όρο 20% υψηλότερες από τις αντίστοιχες στα σούπερ μάρκετ. Ο άλλος, βεβαίως, λόγος είναι ο αριθμός των μικρών σημείων πώλησης, ο οποίος παραμένει μεγάλος, παρά το κλείσιμο αρκετών καταστημάτων τα τελευταία χρόνια. Για παράδειγμα, στην Αττική αναλογεί ένα σούπερ μάρκετ ανά 3.800 κατοίκους, ενώ ένα μικρό σημείο πώλησης ανά 360 κατοίκους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, o αριθμός των λεγόμενων «καταστημάτων ευκολίας» (μίνι μάρκετ, καταστήματα ψιλικών) το 2018 διαμορφώθηκε σε 8.036 έναντι 8.459 το 2015, ενώ το 2009 έφταναν τα 12.828. Σχεδόν στο ήμισυ έχει μειωθεί ο αριθμός των περιπτέρων στα χρόνια της κρίσης, καθώς από 8.669 το 2009 το 2018 έφτασαν να είναι 4.638. Μικρότερος σε σχέση με το 2009 είναι και ο αριθμός των σούπερ μάρκετ, όμως η μείωση είναι πολύ μικρότερη: το 2009 λειτουργούσαν 2.520 σούπερ μάρκετ, ενώ το 2018 2.462.

Δύο επιλογές έχουν, σύμφωνα με τους ειδικούς της αγοράς, τα μικρά σημεία πώλησης για να μην κλείσουν: είτε να αναζητήσουν καταφύγιο στην «αγκαλιά» μιας αλυσίδας σούπερ μάρκετ που έχει δίκτυο μικρών σημείων πώλησης με τα πλεονεκτήματα αλλά και τα μειονεκτήματα που έχει μία τέτοια συνεργασία, είτε να διαφοροποιηθούν από πλευράς παρεχόμενων υπηρεσιών και προϊόντων. Παραδοσιακά προϊόντα, παράδοση παραγγελιών κατ’ οίκον, αλλά και πώληση έτοιμων ροφημάτων ή ακόμη και γευμάτων, είναι μερικά από τα παραδείγματα του εξωτερικού.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

kathimerini.gr

Ξενώνας "Νακαράκη"

cafe1743 steni logo oval2

69033226 106380027403869 8482116159657738240 n

          Ταβέρνα ο Πλάτανος

Δίρφη

Κατάλευκη στο χειμωνιάτικο φως φαντάζει από μακρυά σαν παγωμένο ηφαίστειο, γι’ αυτό κι οι ορειβάτες την αποκαλούν το «Μικρό Φούτζι», μιας και προσομοιάζει με το όρος Φούτζι, το ψηλότερο βουνό (και ενεργό ηφαίστειο) της Ιαπωνίας.

Το ποτάμι της Στενής Ευβοίας

Το ποτάμι της Στενής έρχεται από τις πηγές της Δίρφης, που αναβλύζουν στις πλαγιές της μέσα από κεφαλάρια, νερομάνες, φλέβες και κεφαλόβρυσα και που μέσα από νεροσυρμές καταλήγουν στο ποτάμι και το γεμίζουν για να περάσει με μεγαλοπρέπεια από την Άνω και την Κάτω Στενή. με τον ατέλειωτο παφλασμό των νερών του. Σαν μια αδιάκοπη υγρή συμφωνία που εκτελείται χειμώνα-καλοκαίρι σε όλη τη μουσική κλίμακα, από καταρράκτες με αδιάκοπη ροή, που δίχως στιγμή διαλείμματος, χαρίζουν τη μουσική τους όλες τις ώρες του έτους από πρωί μέχρι νύκτα και από νύκτα μέχρι το πρωί.

Ξεροβούνι

Το Ξεροβούνι είναι ένας ασβεστολιθικός ορεινός όγκος στην Κεντρική Εύβοια και αποτελεί στην ουσία συνέχεια του ορεινού συγκροτήματος της Δίρφης (προς τα νότια). Η ψηλότερη κορυφή του, ο Πορτάρης, έχει υψόμετρο 1.453 μ. Έχει και μια δεύτερη κορυφή, αγνώστου ταυτότητας, με υψόμετρο 1.412 μ. Η βλάστηση του βουνού αποτελείται κυρίως από πεύκα και έλατα και δευτερευόντως από δάση οξυάς και καστανιάς.

Φαράγγιι της Αγάλης

Το φαράγγι της Αγάλης είναι ένα από τα ομορφότερα φαράγγια της Εύβοιας και αναπτύσσεται στις δυτικές πλαγιές της Δίρφης. Το μήκος του φτάνει τα 5 χιλιόμετρα. Η είσοδος του φαραγγιού βρίσκεται σχεδόν 2 χιλιόμετρα ανατολικά από το χωριό Άγιος Αθανάσιος, και συγκεκριμένα μετά το γήπεδο του οικισμού. Φτάνοντας στο χωριό, ενημερωτικές πινακίδες θα σας κατευθύνουν προς την είσοδο του φαραγγιού.

Η ΟΡΕΙΝΗ ΧΛΩΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ

Η Digitalis ferruginea, απαντάται σε αφθονία στο Ξηροβούνι. Στο κέντρο της Εύβοιας, η Δίρφη (το ψηλότερο βουνό της), το Ξηροβούνι και η περιοχή της Στενής αποτελούν έναν σημαντικό βοτανικό παράδεισο, με σπάνια είδη λουλουδιών. Από αυτά, ορισμένα φύονται μόνον σε τούτη την περιοχή και πουθενά αλλού στον κόσμο.

Εισάγετε τη διέυθυνση σας και βρείτε την καλύτερη διαδρομή για εσάς!

Χάρτης της περιοχής